Binnen het bedrijf waar ze werkt is ze deels het eerste aanspreekpunt. Dat geeft haar het gevoel dat ze er netjes uit moet zien, het goed moet doen, netjes moet praten (zeker niet met accent). Toen ze binnen kwam voor de eerste Voel je Goed sessie, weet ik nog wel, zag ik een beetje verharding in haar gezicht maar lette er verder niet op.
We gingen aan de slag met het leren voelen naar je eigen lichaam van binnen (hoe voel ik me, zijn er emoties, is er haast of rust, enz) en van buiten (hoe voelt mijn houding, mijn spieren, de stoel waarop ik zit, enz). Dit kon ze wel, dit kan iedereen, het is gewoon een menselijke eigenschap die best vaak het onderspit delft in een werksituatie (voorbij gaan aan jezelf, ook al voelt het dat je lekker bezig bent). Dit ging ze de komende weken op een voor haar makkelijke manier (hebben we ook uitgezocht) meer integreren in haar werk.
De derde keer, weet ik nog, kwam ze binnen en ik dacht “Dit is niet best”. Ik vroeg hoe het ging en ze was kwaad, echt kwaad. “Waarom, wat is er?” “Potverdorie, potverdorie (ik gebruik nog nette woorden), wat ben ik kwaad,, op mezelf” zegt ze. Ze had gemerkt dat ze zich jaren en jaren aan het aanpassen is in haar gedrag in deze functie. Dat gaf haar spanning, stress en pijn in haar lichaam. En nu ook nog boos, boosheid in haar.
Samen zijn we gaan onderzoeken wat precies de boosheid was, en dat was dat aanpassen, ze kwam erachter dat ze dat zelfs al in haar jeugd deed, ze was er een ‘prof’ in geworden. Maar haar lijf gaf al een tijd lang aan dat het zo niet verder kon.
Dit was shocking voor haar en tegelijk gaf het ruimte, ze begreep het, alleen dat al verminderde de pijn in haar nek.
In de vervolg sessies zijn we gaan spelen en klooien met andere manieren, steeds meer benaderen we haar echte ‘zijn’ en steeds minder netje gedrag. Het leuke was dat ze merkte dat haar lichaam beter voelde, ze ervaarde minder stress en ……… ze kon weer grapjes maken met de mensen bij de balie.
Een klein voorbeeld van stress en hoe uit onverwachte hoek de oplossing komt. Later hoorde ik van het afdelingshoofd dat deze mevrouw zich nog steeds goed voelde, geen klachten meer had en lekker vanuit haar eigenheid haar werk deed.
Wel bespreek ik ook, wanneer nodig, waarom dit destijds in haar jeugd ontstaan kon zijn. Maar in het hier&nu spelen we dus met hoe het anders kan.
Dit was een duidelijk resultaat. Maar ook de resultaten die minder ‘groot’ zijn, zijn toch altijd blijvende resultaten. Daar ga ik namelijk voor in dit bedrijfsprogramma, een structurele verbetering.